středa 1. října 2014

Růže pro Algernon

Autor: Daniel Keyes
Originální název: Flowers for Algernon
Povídka

Charlie Gordon je mentálně postižený muž pracující jako uklízeč záchodů. Ač je jeho IQ nízké, je velmi poctivý a snaživý. Z vlastní iniciativy navštěvuje večerní školu, aby se naučil pořádně číst a psát. Pro jeho snaživost a motivaci je navrhnut k experimentu, po kterém má dojít k umělému zvýšení jeho inteligence. Charlieho mentální schopnosti jsou porovnávány s laboratorní myší, která podstoupila stejnou operaci. Jak dopadne tento experiment?

Povídka Růže pro Algernon poprvé vyšla v magazínu The Magazine of Fantasy and Science Fiction v roce 1959 a o 7 let později byla rozšířena do románu. Já jsem četla pouze kratší verzi - tedy povídku. Ta je psaná z pohledu Charlieho, který má za úkol zapisovat si své myšlenkové pochody, aby se mohly později porovnávat jeho pokroky. Nejprve jsou jeho záznamy psány s mnoha gramatickými chybami a nepřesnostmi. Tento styl psaní mi většinou nesedí a docela mi leze na nervy, ale v této povídce mi to nevadilo, protože mě už od začátku chytla za srdce a už nepustila.

Bez přehánění musím napsat, že toto byla nejelpší povídka, kterou jsem kdy v životě četla. A ikdyž jsem jí doslova hltala jedním dechem, musela jsem se často zastavit a nechat si všechno projít hlavou. Dílo Růže pro Algernon ve mě vzbudilo silné pocity a Charlieho jsem si úplně zamilovala. A když jsem povídku dočítala, horko těžko jsem zadržovala slzy...

100%

2 komentáře:

  1. To já je ani nezadržoval. A to jsem předtím viděl vynikající kanadské zpracování, takže jsem věděl, jak to dopadne.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ani krapet se nedivím. Je to působivý příběh, který člověk velmi zasáhne.

      Vymazat