čtvrtek 1. května 2014

Co mi daly knihy o osobním rozvoji?

Existují desítky možná stovky knih o osobním rozvoji. V posledních letech je to populární téma a samozřejmě dobrý byznys. Kdo by nechtěl být úspěšnější, bohatší, šťastnější, štíhlejší, efektivnější, vitálnější, být lepším žákem, managerem, rodičem, patnerem? Všichni bychom chtěli a nejlépe s minimem úsilí! 

Knihy o osobním rozvoji se stávájí často bestsellery. Někdy zaslouženě díky vysoké kvalitě obsahu, jindy pouze díky dobrému marketingu. A pokud se tyto knihy tak dobře prodávají a přečte je velké množství lidí, proč zůstává stále tolik neúspěšných, chudých, nespokojených a nešťastých lidí? Jsou to ti, co knihy nečetli? Nebo proč to sakra nefunguje?

První knihou o osobní rozvoji, kterou jsem četla před pár lety, bylo Tajemství od Rhondy Byrne. Byla jsem z ní samozřejmě odvařená a úplně jsem se těšila, až začnu praktikovat sílu myšlenky a pozitivní myšlení a jak se všechno změní a přitáhnu si vše, co se mi zlíbí. Dokonce jsem viděla i stejnojmenný film, ze kterého jsem byla opět nadšená a už jsem se nemohla dočkat těch změn. Samozřejmě ani po dlouhodobém usilovném praktikování všech doporučených postupů se nic zásadního nezměnilo. 

Poté jsem četla několik dalších knih, které byly naštěstí o mnoho přínosnější a lepší než Tajemství. Například od Napoleona Hilla Myšlením k bohatsví, Mnich, který prodal své ferrari - Robin S. Sharma, dále knihy od Ivo Tomana - Úspěšná sebemanipulace, Motivace zvenčí je jako smrad a další. Díky těmto knihám jsem si uvědomila hromadu věcí a mnohdy při čtení skoro vykřikla AHA, tak to je. Rozhodně nemůžu říct, že to byl promarněný čas, ale ani větší množství přečtených knih mi kýžený úspěch nepřineslo. A kdybych pokračovala ve čtení dalších a dalších podobných knih, tak bych na tom byla pořád stejně. A proč?

Protože není třeba číst sto knih o osobním rozvoji. Stačí nám k tomu pouze dvě obyčejné věci, které jsou ale setsakramentsky těžké - být k sobě stoprocentně upřímný a zvednou zadek a něco začít dělat! Můžu znát všechny knihy o osobní rozvoji zpaměti, můžu je mít desetkrát přečtené a hledat další knihy ke čtení, můžu chodit na přednášky s tímto tématem, můžu praktikovat pozitivní myšlení a představovat si svého vysněného prince, barák, Audi a své budoucí děti, ale jestli nezvednu zadek z gauče, budu si tyto věci pouze představovat až do důchodu. Pokud tedy nebudu mít mega štěstí a nezazvoní mi na dveře můj vysněný princ s klíčky od audiny v ruce a nepožádá mě o ruku :D Ale upřímně, to dřív vyhrajete v loterii :D

A proto, když něco chcete, buďte aktivní a běžte si pro to, nic vám z nebe samo nespadne.

12 komentářů:

  1. Moc hezký článek. :) S názorem na konci souhlasím, ono číst knihy nestačí. Můj problém, ke kterému se klidně přiznám, je vyjádřen v písničce 17B od Tomáše Kluse. Hlavně výstižný začátek: "Zase si slíbím změnu, ale jak se znám, do rána zapomenu." Každý den když usínám si řeknu: "Zítra změním svůj život k lepšímu!" A druhý den... čekám na večer abych se znovu mohla řídit dle toho, že je ráno moudřejší večera... Vím, že bych to neměla odkládat, vím, že bych měla zvednout zadek a něco dělat, ale... jak říkáš je to sakra těžký.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky :). Já to znám, taky s tím bojuju. Proto tam taky píšu, že je třeba být k sobě upřímný. Protože si taky často říkám, ok, tak to udělám za hodinu, za dvě nebo zítra, ale v hloubi duše vím, že to za hodinu neudělám a nikam se neposunu. Takže teď můj vnitřní hlas říká, buď k sobě upřímná, neuděláš to, tak to raději udělej hned!

      Vymazat
  2. Souhlasím, že čtením těchto knih se nic nezmění, na druhou stranu většinou si v každé něco najdu. Myslet pozitivně není špatné. Moje nejmilejší jsou rozhodně 4 dohody, naopak třeba slavná Kam se poděl můj sýr mi připadala o ničem. :-)
    Jinak mi připadá, že tyhle knihy pasují na lidi, kteří chtějí třeba rozjet podnikání, ale ne na mě, obyčejnou "úřednici", asi bych potřebovala poradenství na míru. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kam se poděl můj sýr jsem vlastně taky četla, ale moc si ho už nevybavuju. A myslet pozitivně je určitě dobré, ale není to "všelék". :)

      Vymazat
  3. Hezky napsano, ve vetsine ve i naprosto souhlasim. Ono na druhou stranu tyto knihy ti postupne oteviraji oci, ja jich cetl desitky a kazda me vzdy prinesla neco maleho do meho zivota, co jsem si hvedomil, nebo zacal praktikovat. Nebyt takovych knich nejsem dnes takovy jaky jsem. Take i tenhle druh literatury muze dodat motivaci ke zmene, ke ktere si jinak clovek odhodlava uz dlouhou dobu. Pisu o tom na svem blogu (treba te tam neco zaujme - v sekci minimalismus) mkvapil.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky :). Určitě kouknu na tvůj blog. Souhlasím s tím, že ti každá kniha něco přinese, taky jsem jich četla více a dost mě ovlivnily. Mě jen jde o to, že spousta lidí jen čte a čte další khiny tohoto typu a nikdy se nedokope k tomu, aby něco udělala, což je obrovská škoda, protože bez akce to nejde.

      Vymazat
  4. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  5. Také jsem si přečetl několik knih od úspěšných lidí nebo koučů. Všichni se shodují v jednom a to jak si sama napsala, že "musíme být akční". Sám jsem už několikrát opustil svou "komfortní zónu" a i když se někdy nezadařilo, tak toho nelituju. Litoval bych, kdybych nic neudělal. Tyto knihy mě také naučily být více otevřený novým myšlenkám. Už jen díky nim se cítím být bohatší.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jde o to, že nestačí komfortní zónu opustit několikrát, ale musíme to dělat často, pak se něco změní. Ale rozhodně lepší něco, než nic :) A nezdary jsou pozitivní, vždyť se z nich nejvíce naučíme, jen se na ně musíme umět podívat jako na něco přínosného :)

      Vymazat
  6. super clanek, taky mam doma kopec takovych knih a nikdy se nic nestalo, protoze precist knizku nestaci :) kdyz jsem k tomu zacala se sebou neco delat, tak to bylo hned lepsi, ale to bych zvladla i bez knizek :) takze muze to byt napomocne,inspirovat se, ale nejvic musi vzdycky udelat clovek sam :)

    roo.rachel.1987@gmail.com
    SOUTĚŽ O ODZNÁČKY A KNÍŽKU
    http://rachel-roo.blogspot.cz/2014/04/velka-knizko-placickova-soutez.html

    OdpovědětVymazat
  7. Je to jako ve všem - je potřeba od myšlení a mluvení přejít k činům. Takže pokud si to jen někdo přečte a myslí si, že přijde změna, tak takto to bohužel nechodí, to by každý měl miliony na účte, vysportovanou postavu a byl nesmrtelný. Z toho přehledu se mě osobně nejvíce líbil Mnich, který prodal své ferrari.

    OdpovědětVymazat